Algemene voorwaarden

                                                                                       

versie: maart 2023
Buchel Advocatuur: eenmanszaak
1.1 Buchel Advocatuur (hierna te noemen: eenmanszaak) is een eenmanszaak opgericht naar
Nederlands recht met als doel het beoefenen van de advocatuur met als specialisatie strafrecht en
jeugdrecht.

1.2 De eenmanszaak is lid van de Nederlandse Orde van Advocaten en staat ingeschreven bij de
Kamer van Koophandel onder nummer 89056892.

1.3 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle opdrachten die worden verstrekt aan de
eenmanszaak. Onder opdrachten worden mede begrepen aanvullende opdrachten en
vervolgopdrachten. Afwijkende of aanvullende voorwaarden gelden slechts na voorafgaande
schriftelijke vastlegging en instemming.
1.4 De rechtsverhouding tussen de eenmanszaak en de opdrachtgever(s) wordt beheerst door
Nederlands recht. Alle geschillen die uit die rechtsverhouding zullen voortvloeien zullen uitsluitend
worden beslecht door de bevoegde rechter te Haarlem.
1.5 De eenmanszaak is bevoegd om deze algemene voorwaarden te wijzigen.


Opdrachten
2.1 De opdrachten worden geacht uitsluitend te zijn verstrekt en aanvaard door de eenmanszaak.

2.2 De uitvoering van verstrekte opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van de
opdrachtgever. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten
ontlenen.
2.3 Er ontstaat een overeenkomst wanneer de eenmanszaak de opdracht van de opdrachtgever
heeft aanvaard. De overeenkomst bestaat uit een opdrachtbevestiging, de algemene voorwaarden
en eventuele andere afspraken die schriftelijk worden gemaakt. Onder schriftelijk wordt verstaan:
op papier of via de mail.
2.4 De overeenkomst zal eindigen door het afronden van de opdracht. Iedere partij is gerechtigd de
overeenkomst door opzegging, desgewenst met onmiddellijke ingang, (eerder) te beëindigen. De
opdrachtgever dient bij een opzegging tenminste de werkzaamheden te betalen die tot het moment
van opzegging zijn verricht alsmede na de opzegging verrichte werkzaamheden en kosten die
redelijkerwijs door opdrachtgever moeten worden gedragen.


Aansprakelijkheid
3.1 Iedere aansprakelijkheid van de eenmanszaak beperkt zich tot het bedrag dat in het
desbetreffende geval uit hoofde van de door haar gesloten
toepasselijke aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met het bedrag van een
eventueel eigen risico dat volgens de polisvoorwaarden niet ten laste van de verzekeraar is. Indien
en voor zover om welke reden dan ook geen uitkering krachtens bedoelde verzekering mocht
plaatsvinden, is iedere aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat aan honorarium maximaal in
rekening is gebracht in de betreffende zaak.
3.2 Een aanspraak vervalt in ieder geval indien de eenmanszaak niet binnen een jaar na
ontdekking van een gebeurtenis of omstandigheid die aanleiding geeft of kan geven tot
aansprakelijkheid, van de aanspraak schriftelijk in kennis is gesteld.
3.3. De eenmanszaak zal bij het inschakelen van derden, indien dit redelijkerwijs mogelijk is,
tevoren overleggen met de opdrachtgever, en in ieder geval bij de keuze van derden de vereiste
zorgvuldigheid betrachten. De eenmanszaak is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van deze
derden. De opdrachtgever stemt ermee in dat de eenmanszaak aansprakelijkheidsbeperkende
bedingen van derden namens opdrachtgever aanvaardt.

 

Kosten en derdengelden
4.1 De eenmanszaak zal starten met de werkzaamheden voor de opdrachtgever of deze
voortzetten nadat de opdrachtgever een voorschot heeft voldaan of zekerheid zal hebben gesteld.
De hoogte ervan zal door de eenmanszaak in overleg en in redelijkheid worden vastgesteld. Het
betaalde voorschot zal na het voltooien van de opdracht worden verrekend met de eindnota.
4.2 Het honorarium dat de opdrachtgever aan de eenmanszaak dient te voldoen, wordt berekend
op basis van het aantal bestede uren vermenigvuldigd met het overeengekomen uurtarief, te
vermeerderen met 21% BTW.
4.3 Kosten die de eenmanszaak namens opdrachtgevers aan derden voldoet, worden op voorhand
separaat in rekening gebracht.
4.4 Facturering van de verrichte werkzaamheden vindt aan het einde van de overeenkomst of
tussentijds plaats, tenzij partijen schriftelijk anders overeenkomen of de aard en/of hoeveelheid
van de verrichte werkzaamheden met zich meebrengt dat hiervan wordt afgeweken.
4.5 Declaraties dienen binnen veertien dagen na factuurdatum te zijn voldaan, bij gebreke waarvan
de werkzaamheden kunnen worden opgeschort en de wettelijke rente in rekening kan worden
gebracht. Incassokosten zijn voor rekening van de opdrachtgever. 

4.6 Gelden die de behandelend advocaat ten behoeve van de opdrachtgever onder zich houdt, worden                                                              geplaatst op bankrekeningnummer NL64 RABO 0385 2345 97 van de Stichting Derdengelden Buchel & Mekkes.                                             Over gelden op de derdengelden rekening wordt geen rente vergoed.

 

Vervanging
5.1 De eenmanszaak is – indien noodzakelijk – vrij vervangingsmogelijkheden voor het optreden in
rechte te treffen en zal de opdrachtgever in dat geval adequaat daaromtrent informeren.


Gedetineerde cliënten
6.1 Met nadruk wijst de eenmanszaak cliënten, tegen wie een bevel voorlopige hechtenis is
verstrekt op het volgende.
6.2  In de zaak waarin tegen u een bevel voorlopige hechtenis is verstrekt, komt u in aanmerking
voor gesubsidieerde rechtsbijstand in de vorm van een toevoeging op last of aanwijzing. Ook als u
in de zaak waarin u wordt bijgestaan in voorlopige hechtenis heeft gezeten, heeft u daar recht op.
Dat geldt ook in het geval u rechtens van uw vrijheid beroofd bent voor een andere zaak dan de
zaak waarin u wordt bijgestaan. Wanneer u ervoor hebt gekozen van die mogelijkheid geen gebruik
te maken zijn de financiële voorwaarden zoals vermeld in sub 13 t/m 17 van deze Algemene
Voorwaarden van toepassing.
6.3 Indien de toevoeging zoals bedoeld in artikel 20 na 1 maart 2017 is geregistreerd kan de Raad
voor Rechtsbijstand in geval van een onherroepelijke veroordeling de kosten van de rechtsbijstand
van u terugvorderen indien uw inkomen en/of vermogen hoger zijn dan de normen bepaald in de
Wet op de Rechtsbijstand. Deze normen worden jaarlijks geïndexeerd en zijn terug te vinden op
http://www.rechtsbijstand.nl/.
6.4  Het peiljaar voor deze inkomens- en vermogenstoets is bepaald op twee jaren vóór registratie
van de toevoeging als bedoeld in artikel 21. Het is mogelijk bij de Raad voor Rechtsbijstand een
verzoek te doen tot verlegging van het peiljaar naar het jaar van de genoemde registratie. Meer
informatie over de mogelijkheid van verlegging van het peiljaar vindt u terug op
http://www.rechtsbijstand.nl/.
6.5 Om meer duidelijkheid te verkrijgen over de mogelijkheid van een latere terugvordering van de
kosten van rechtsbijstand raden wij u aan een inkomensverklaring aan te vragen via de Raad voor
Rechtsbijstand. Meer informatie over het aanvragen van een inkomensverklaring vindt u op
http://www.rechtsbijstand.nl/over- mediation-en-rechtsbijstand/wat-is-gesubsidieerde-
rechtsbijstand/inkomensverklaring. Het is ook mogelijk schriftelijk (al dan niet vanuit een
detentieadres) een inkomensverklaring aan te vragen. Uw advocaat zal u op aanvraag het
benodigde formulier verstrekken.


Gesubsidieerde rechtsbijstand

7.1 Wanneer uw inkomen ligt onder de inkomens- en vermogensnormen die door de Minister van
Justitie en Veiligheid in het kader van de Wet op de Rechtsbijstand zijn vastgesteld, komt u
mogelijk in aanmerking voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Wanneer u ervoor hebt gekozen van
die mogelijkheid geen gebruik te maken, zijn de financiële voorwaarden zoals deze zijn vermeld in
sub 13 t/m 17 van deze Algemene Voorwaarden van toepassing.
7.2 Wanneer de eenmanszaak voor u optreedt op basis van een toevoeging door de Raad voor
Rechtsbijstand, wordt de aan u op te leggen eigen bijdrage aan u in rekening gebracht. Voor wat
betreft die declaratie zijn de financiële voorwaarden zoals deze zijn vermeld in sub 13 t/m 17 van
toepassing.


Klachtenregeling
8.1. Officiële klachten kunnen worden ingediend bij Buchel Advocatuur ter attentie van J.M. Buchel.
Klachten worden behandeld op basis van de Kantoorklachtenregeling Buchel Advocatuur.
8.2 Daarnaast bestaat de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Deken van de Orde van
Advocaten te Noord-Holland (Haarlem).


Bewaartermijn
9.1 De bewaartermijn van dossiers (relevante correspondentie, overeenkomsten en processtukken,
niet zijnde schaduwstukken in strafzaken) is vijf jaren, te rekenen vanaf de datum van het
afsluitend bericht aan de cliënt of onherroepelijk worden van een in rechte gewezen uitspraak
waarop de werkzaamheden betrekking hadden. Na afloop van de termijn worden de dossiers
vernietigd. Van de bewaartermijn kan uitsluitend bij nadere schriftelijke afspraak worden
afgeweken. Bij ontbreken van zo’n afspraak is de eenmanszaak ontslagen van de
bewaarverplichting na vijf jaren.

 

Waarnemingsregeling Buchel Advocatuur

10.1 Mr. J.M. Buchel laat haar dossiers bij (langdurige) afwezigheid waarnemen door mr. J.R. Mekkes.

Zij is bereikbaar als volgt:

mekkes@mekkesadvocatuur.nl

06 – 557 340 91

Postadres:
Cruquiuskade 251
1018 AM Amsterdam