Kantoorklachtenregeling Buchel Advocatuur
(behorende bij artikel 6.28 van de Verordening op de advocatuur)

Artikel 1 begripsbepalingen

In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder:

-       klacht: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de
        advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de
        totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht, de kwaliteit van de
        dienstverlening of de hoogte van de declaratie, niet zijnde een klacht als bedoeld in
        paragraaf 4 van de Advocatenwet;
-       klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
-       klachtenfunctionaris: de advocaat die is belast met de afhandeling van de klacht;


Artikel 2 toepassingsbereik


1.      Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht
tussen Buchel Advocatuur en de cliënt.
2.      Buchel Advocatuur draagt zorg voor klachtafhandeling conform de kantoorklachtenregeling.


Artikel 3 doelstellingen


Deze kantoorklachtenregeling heeft tot doel:


a.      het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op
         een constructieve wijze af te handelen;
b.      het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënten vast te
         stellen;
c.      behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling;
d.      verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van klachtbehandeling en
         klachtanalyse.


Artikel 4 informatie bij aanvang dienstverlening


1.      Deze kantoorklachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het
         aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor een
         kantoorklachtenregeling hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
2.      Buchel Advocatuur heeft in de opdrachtbevestiging opgenomen bij welke onafhankelijke
         partij of instantie een klacht die na behandeling niet is opgelost kan worden voorgelegd ter
         verkrijging van een bindende uitspraak en heeft dit bij de opdrachtbevestiging kenbaar
         gemaakt.
3.      Klachten als bedoeld in artikel 1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet
         zijn opgelost worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Haarlem.


Artikel 5 interne klachtprocedure


1.      Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar
         mevrouw mr. J.R. Mekkes, advocaat te Amsterdam, die daarmee optreedt als
         klachtenfunctionaris.
2.      De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de
         klacht en stelt de klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een toelichting
         te geven op de klacht.
3.      Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan
         niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris.
4.      De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht
         of doet met opgave van redenen mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn
         met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
5.      De klachtenfunctionaris stelt de klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de
         hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht, al dan niet vergezeld van
         aanbevelingen.
6.      Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld, tekenen de klager, de
         klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van
         de klacht.


Artikel 6 geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling


1.      De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling
         geheimhouding in acht.
2.      De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de
         klacht.


Artikel 7 verantwoordelijkheden


1.      De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
2.      Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel
         contact en een mogelijke oplossing.
3.      De klachtenfunctionaris houdt de klager op de hoogte over de afhandeling van de klacht.
4.      De klachtenfunctionaris houdt het klachtdossier bij.


Artikel 8 klachtregistratie


1.      De klachtenfunctionaris registreert de klacht met daarbij het klachtonderwerp.
2.      Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.